ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ A. ΑΔΑΜ
|
Κινητό: 6974 108266

Ψηλά τακούνια: ποια προβλήματα προκαλούν;

Ιανουάριος  2018 / 27 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ψηλά τακούνια: ποια προβλήματα προκαλούν;

Γράφει ο Αδάμ Αθανάσιος, Χειρουργός Ορθοπαιδικός

Συνεργάτης Euromedica Γενικής Κλινικής Θεσσαλονίκης

Τηλ: 6974108266

Σίγουρα έχει τύχει να δούμε γυναίκες να δυσανασχετούν με τα ψηλά τακούνια και να τα κρατούν στο χέρι. Οι γυναίκες αγαπούν να φορούν ψηλοτάκουνα παπούτσια, καθώς τις βοηθούν να νιώθουν πιο κομψές. Ωστόσο, η χρήση των ψηλοτάκουνων παπουτσιών κρύβει κινδύνους που πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψιν, καθώς μπορεί να δημιουργηθούν σοβαρά ορθοπεδικά προβλήματα με την πάροδο του χρόνου.

Ποια είναι τα συχνότερα ορθοπεδικά προβλήματα που προκαλούν τα ψηλοτάκουνα;

Λόγω της υψηλής πίεσης που δημιουργείται, τα δάχτυλα λυγίζουν για να χωρέσουν στο μπροστά τμήμα του παπουτσιού, ενώ παράλληλα το υπόλοιπο πέλμα φθείρεται και πονάει έντονα, ενώ και τα νύχια τείνουν να μεγαλώνουν προς τα μέσα.

Γόνατα: Τα γόνατα είναι η πλέον επιβαρυμένη άρθρωση στο σώμα μας. Τα ψηλά τακούνια ενδέχεται να τα επιβαρύνουν, καθώς λόγω της λανθασμένης θέσης της επιγονατίδας, οι χόνδροι φθείρονται και προκαλείται πόνος. Με το πέρασμα του χρόνου, ενδέχεται να προκληθεί αρθρίτιδα στο γόνατο, ή να επιβαρυνθεί μία ήδη υπάρχουσα αρθρίτιδα.

Γάμπες: Η συχνή χρήση ψηλοτάκουνων παπουτσιών προκαλεί κράμπες και έντονο πόνο στις γάμπες. Επιπλέον, λόγω της ανύψωσης της φτέρνας και της λάθος θέσης των αστραγάλων, περιορίζεται η κυκλοφορία του αίματος στα κάτω άκρα, κάτι που μπορεί να προκαλέσει ακόμα και ευρυαγγείες – τους γνωστούς κιρσούς με την μπλε όψη των φλεβών στο πίσω μέρος της γάμπας και του γόνατος.

Πλάτη και μέση: Στην προσπάθεια για ισορροπία πάνω σε ψηλοτάκουνα, αλλάζει τελείως η στάση της σπονδυλικής στήλης, ενώ και η λεκάνη πιέζεται προς τα εμπρός. Το αποτέλεσμα είναι να επιβαρύνεται έντονα η σπονδυλική στήλη και η μέση (οσφυαλγία), καθώς και τα ισχία, ακόμα και ο αυχένας.

Πέλμα και δάχτυλα: Όταν το πέλμα προσπαθεί να συμπιεστεί σε μικρό χώρο, τα δάχτυλα λυγίζουν, συμπιέζονται και συχνά προκαλούνται μόνιμες και επώδυνες παραμορφώσεις. Επιπλέον, τα μετατάρσια επιβαρύνονται και προκαλείται έντονος πόνος (μεταταρσαλγία) λόγω του έντονου φορτίου που ασκείται στο πέλμα.

Κάλοι: Λόγω της πίεσης και της τριβής, η εξωτερική στιβάδα του δέρματος σκληραίνει, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν κάλοι στις κορυφές των ποδιών και ανάμεσα στα δάχτυλα, οι οποίοι πολλές φορές είναι έντονα επώδυνοι και χρήζουν ακόμη και χειρουργικής αντιμετώπισης.

Κότσι (hallux valgus): Λόγω του στενού χώρου και της έντονης πίεσης που δέχονται τα δάχτυλα, είναι πολύ πιθανό να προκληθεί έντονος πόνος και παραμόρφωση του μεγάλου δακτύλου (βλαισός μέγας δάκτυλος ή κότσι). Αν και συνήθως τα αίτια της συγκεκριμένης πάθησης είναι πρωτίστως κληρονομικά, η συχνή χρήση ψηλών τακουνιών επιβαρύνει την κατάσταση. Σε πολλές περιπτώσεις, το πρόβλημα είναι μόνιμο και μη αναστρέψιμο, με αποτέλεσμα να χρήζει χειρουργικής αντιμετώπισης για αισθητικούς -και όχι μόνο- λόγους.

Ποιες γυναίκες πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα;

Όλες οι γυναίκες πρέπει να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικές με τη χρήση των ψηλών τακουνιών. Ωστόσο, γυναίκες με αυξημένο βάρος πρέπει να προσέχουν περισσότερο, καθώς υπάρχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να χάσουν την ισορροπία τους και να προκαλέσουν κάποιο κάταγμα ή κάκωση στο πόδι. Επιπλέον, γυναίκες με αγγειακά προβλήματα ή διαβήτη, θα πρέπει να αποφεύγουν να περπατούν συστηματικά με ψηλά τακούνια, καθώς μπορεί να επιβαρύνουν τα αγγειακά τους προβλήματα.

Υπάρχει τρόπος να φοράω τακούνια και να μην πονάω;

-Αποφύγετε την καθημερινή και συστηματική χρήση των ψηλών τακουνιών.

-Προτιμήστε τακούνια μέχρι 3-4 εκατοστά, με φαρδύ τακούνι και άνετα στο μπροστινό μέρος.

-Χρησιμοποιείστε ειδικούς πάτους που απορροφούν τους κραδασμούς.

-Βεβαιωθείτε ότι επιλέξατε το σωστό νούμερο. Αν είναι πολύ στενά ή πολύ φαρδιά, μην τα αγοράσετε!

Μην βιάζεστε! Να περπατάτε πάντα με μικρούς βηματισμούς, ώστε να διατηρείται η ισορροπία και να αποφεύγονται ατυχήματα.

-Όταν βγάζετε τα παπούτσια σας, κάντε ένα ελαφρύ μασάζ στα πόδια και ξεκουράστε τα όσο μπορείτε.

Σε περίπτωση που αντιληφθείτε πόνο σε οποιοδήποτε σημείο του πέλματος ή του ποδιού σας, απευθυνθείτε στον ορθοπεδικό σας το συντομότερο δυνατό, ώστε να σας καθοδηγήσει και να αποτρέψετε την επώδυνη εξέλιξη ορισμένων σοβαρών ορθοπεδικών παθήσεων.

Δείτε επίσης: —–> Το άρθρο του κ. Αδάμ για αποκατάσταση της βλαισοδακτυλίας (κότσι) χωρίς τομές:

http://orthopedikos-adam.gr/%CE%BD%CE%AD%CE%B1-%CE%BC%CE%AD%CE%B8%CE%BF%CE%B4%CE%BF%CF%82-%CF%87%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82-%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B1/